Frankfurt International Airport

Frankfurt International Airport bevindt zich in Frankfurt, Duitsland. Maak hieronder een keuze voor de aankomsttijden of vertrektijden vanaf Frankfurt.


Tijd
Land Duitsland
IATA FRA
ICAO EDDF
Tijdzone Europe/Berlin

De grootste luchthaven van Duitsland is Frankfurt Airport (in het Duits Flughafen Frankfurt Main). De luchthaven is zoals de naam al aangeeft gevestigd in het Frankfurt wat de vijfde stad is van Duitsland in aantal inwoners en tevens een groot financieel district heeft. De luchthaven heeft twee terminals, vier landingsbanen en verwerkt jaarlijks rond de 70 miljoen passagiers. In termen van passsagiers is het de vierde luchthaven van Europa. London Heathrow, Paris-Charles de Gaulle en Amsterdam Schiphol Airport zijn groter. Wereldwijd is het de dertiende luchthaven. Voor vrachtvervoer is het ook een belangrijke luchthaven met de meeste vliegbewegingen van Europa. 

Frankfurt Airport bevindt zich op 12 kilometer afstand van het centrum van Frankfurt. Dichtbij het snelwegknooppunt Frankfurter Kreuz waar ook de snelwegen A3 en A5 samenkomen. De luchthaven wordt omringt door het stadsbos van Frankfurt. Het zuidelijke deel van het luchthaventerrein strekt zich gedeeltelijk uit tot in de steden Rüsselsheim am Main en Mörfelden-Walldorf, en een westelijk deel van het terrein ligt in de stad Kelsterbach.

Op 16 november werd werelds eerste luchtvaartmaatschappij opgericht in Frankfurt genaamd de The Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft (DELAG). DELAG bouwde vervolgens een luchthaven in Frankfurt. Deze luchthaven kreeg de naam Airship Base at Rebstock en werd gevestigd in Bockehheim het westelijke deel van Frankfurt. Na het ontstaan van het Duitse Luft Hansa in 1926 (niet te verwarren met het huidige Lufthansa) nam de populariteit van de burgerluchtvaart flink toe. Al snel werd de Airship Base at Rebstock te klein en ontstonden en plannen voor een nieuwe luchthaven in Frankfurt ten zuidwesten van Schwanhei,. In 1933 werd gestart met de bouw van de luchthaven.

Op de nieuwe luchthaven werd een stationsgebouw van twee verdiepingen met een toren van zes verdiepingen opgeleverd in 1935. Ook kwamen er bijgebouwen voor onderhoud en opslag van de vliegtuigen. De officiele opening was op 8 juli 1936 en op die dag lande het eerste vliegtuig, een Junkers Ju 52/3. Zes dagen later op 14 juli 1936, landde een LZ 127 Graf Zeppelin op het vliegveld. In 1936 werden in totaal 800 ton vracht en 58.000 passagiers vervoerd en in 1937 liep dit op tot 70.000 passagiers en 966 ton vracht. De nieuwe luchthaven was de komende jaren de thuisbasis voor de twee grootste Duitse luchtschepen, LZ 127 Graf Zeppelin en LZ 129 Hindenburg. In 1938 was Frankfurt een centraal distributiepunt voor het vervoer van luchtpost naar Noord-Amerika.

Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog in 1939 vertrokken alle buitenlandse luchtvaartmaatschappijen van Frankfurt Airport. De luchtverkeersleiding werd overgenomen door de Duitse luchtmacht. Op 9 mei 1940 vertrokken de eerste gevechtsvliegtuigen naar Frankrijk. In 1944 werd de startbaan gebombardeerd door de Allies of World War II. In werd 1945 de luchthaven overgenomen door de Amerikanen. 

In 1951 kwam de burgerluchtvaart op de luchthaven weer op gang. Een jaar later verwerkte de luchthaven bijna een half miljoen passsagiers. In 1955 hervatte Lufthansa de vluchten van en naar Frankfurt en in 1957 werd de landingsbaan uitgebreid tot 3900 meter om ze bruikbaar te maken voor straalvliegtuigen. In  1958 werd de passagiersterminal Empfangsanlage Ost geopend (letterlijk Terminal Oost) geopend op de noordoostelijke hoek van het luchthaventerrein. Vier jaar later bleek de temrinal alweer te klein en kwam het aantal passagiers uit op 2,2 miljoen.Op dat moment bijna de drukste luchthaven van Europa, na London Heathrow. In 1962 werd besloten om een nog grotere terminal te bouwen met een capaciteit van 30 miljoen passagiers per jaar.

Op dit moment heeft Frankfurt twee grote passagiersterminal (Terminal 1 en Terminal 2) plus een kleinere terminal voor first class passagiers die met Lufthansa vliegen. Net zoals op luchthavens als Londen Heathrowm, Tokyo Narita en Toronto Pearson zijn de activiteiten per terminal gegroepeerd per luchtvaartmaatschappijen. Dit is anders dan zoals op bijvoorbeeld Amsterdam Schiphol waar het is opgedeeld Europese en internationale routes.

Terminal 1 is de oudere en grotere van de twee passagiersterminals. De terminal is verdeeld in de hallen A, B, C en Z en kan jaarlijks ongeveer 50 miljoen passagiers per jaar verwerken. Deze terminal wordt voornamelijk gebruikt door Lufthansa gelieerde ondernemingen zoals Brussels Airlines, Eurowings, Swiss International Air Lines en Austrian Airlines. Ook aangesloten Star Alliance partners zoals Air Canada, Air China, Air India, All Nippon Airways, Asiana Airlines , Croatia Airlines, Egyptair, LOT Polish Airlines, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, TAP Air Portugal, Thai Airways International, Turkish Airlines en United Airlines maken gebruik van deze terminal.

Terminal 2 heeft een capaciteit van 15 miljoen passagiers per jaar en werd in 1994 geopend. Het is verdeeld in de hallen D en E. Een doorlopende hal tussen Terminal 1C en 2D zorgt voor directe, maar niet-publieke toegang tussen de twee terminals. Het heeft acht gates met jetways en 34 platformstands, in totaal 42 gates en is geschikt voor widebody-vliegtuigen zoals de Airbus A380. Terminal 2 wordt voornamelijk gebruikt door luchtvaartmaatschappijen van oneworld (bijv. American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian en S7 Airlines (geschorst)) en SkyTeam-allianties (bijv. Aeroflot (momenteel opgeschort), Air France, China Airlines, China Eastern Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, KLM, Korean Air, Saudia, TAROM en Vietnam Airlines; SkyTeam-lid Middle East Airlines opereert vanuit Terminal 1, in hallen B en C ).

Vanaf de luchthaven wordt er gevlogen naar een groot aantal luchthavens. Hieronder een overzicht van een aantal populaire bestemmingen.

LuchthavenStad
Zurich AirportZurich
Cincinnati/Northern Kentucky International AirportCincinnati / Covington
Chicago O'Hare International AirportChicago
Dallas/Fort Worth International AirportDallas-Fort Worth
Hartsfield-Jackson Atlanta International AirportAtlanta
John F. Kennedy International AirportNew York
Toronto Pearson International AirportToronto
George Bush Intercontinental AirportHouston
Los Angeles International AirportLos Angeles
Seattle-Tacoma International AirportSeattle

Vanaf Frankfurt naar Amsterdam is het 56 minuten minuten vliegen. De afstand is 365 kilometer. De vluchtduur naar Brussel is vergelijkbaar en duurt 51 minuten.

Als je vliegt naar Duitsland is het handig om wat contant geld mee te nemen. Bijvoorbeeld om tijdens de vlucht van of naar Frankfurt International Airport wat drinken of eten te kunnen kopen. Betalen doe je met Euro (valutacode EUR). Voor het opladen van je smartphone of laptop moet je rekeninghouden met de juiste stekker. In Frankfurt gebruiken ze type C / F(voltage 230 V). Zorg ervoor dat je hierop voorbereidt bent als je op Frankfurt International Airport elektronica moet opladen.

Elke luchthaven een zogeheten IATA code. De luchthavencode of IATA code van Frankfurt International Airport is FRA. Hoewel deze code vooral gebruikt wordt door luchthavens en luchtvaartmaatschappijen staan ze ook op vliegtickets. Vaak kun je aan de code al zien welke luchthaven het betreft. Als alternatief voor deze code is er ook nog de ICAO code. Ook hiermee wordt verwezen naar luchthavens waar vluchten aankomen en landen.

Er vliegen verschillende luchtvaartmaatschappijen vanaf en naar de luchthaven. Hieronder een overzicht van de 5 populairste luchtvaartmaatschappijen

Luchtvaartmaatschappij
Yute Air Alaska
Lufthansa
Lufthansa Cargo
TUIFly
Air Canada

  • Nieuws over Frankfurt International Airport